Przejdź do głównej zawartości

POLSKA - NASZ KRAJ!

KOCHANI! POWRACAMY DO TEMATU POLSKI. DZIŚ CZAS NA JEDEN Z SYMBOLI NASZEGO KRAJU - GODŁO.

Ustawa o godle, barwach i hymnie RP oraz pieczęciach państwowych gwarantuje, że Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconą w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, ze złotym dziobem i szponami. Orzeł umieszczony jest na czerwonym tle tarczy.

Świetliki, abyśmy mogli zapoznać się z historią naszego godła, musimy cofnąć się o około trzy tysiące lat. Na terenie dzisiejszego Rzymu znajdowali się słynni bracia - Romulus i Remus, którzy poszukiwali odpowiedniego miejsca na założenie nowej osady. Ze względu na zbyt duże niezdecydowanie stwierdzili, że zapytają się o zdanie bogów. W tamtych czasach za tzw. posłańców bogów uważano orły, których obecność zwiastowała przychylność losu. Bracia usiedli w niewielkim oddaleniu od siebie i każdy z nich liczył lecące po niebie orły. Jak powszechnie wiadomo, Romulus zobaczył ich dwa razy więcej i dlatego Rzym powstał tam, gdzie aktualnie się znajduje. Przez kolejny tysiąc lat tzw. Cesarstwo Rzymskie uległo jeszcze większemu rozwojowi i rozprzestrzenieniu, obejmując tereny wokół Morza Śródziemnego, w tym Panonię, położoną na zachodzie Węgier. Dobrobyt terenów przynależących do Cesarstwa trwał tak długo, jak jego czasy świetności, czyli do końca pierwszego tysiąclecia naszej ery. W tych czasach tereny te zaczęły odczuwać duże braki żywności.

Dlatego też trzej bracia: Lech, Czech i Rus opuścili swoje rodzinne strony i udali się na północ w poszukiwaniu nowych, żyznych terenów. Legenda głosi, że Czech powędrował na zachód, Rus na wschód, a Lech na północ. Wynika z tego, że w ostatnich latach pierwszego tysiąclecia naszej ery, na równinnych obszarach dzisiejszej Wielkopolski znajdował się Lech, który ujrzał orła na tle zachodzącego słońca.
Kontynuował on swoje poszukiwania odpowiedniego miejsca na osadę, aż wreszcie trafił na ziemie, które dzisiaj przynależą do Gniezna. Niepewny czy dalej nie znajdzie żyźniejszych terenów, zatrzymał się w tym miejscu, aby odpocząć i zebrać myśli. Wieczorem obserwował przyrodę szukając jakiegoś elementu, który by go przekonał do wyboru tego miejsce. Słońce zaszło, czerwieniąc całe niebo dookoła. Wśród tej czerwieni Lech na jednym z drzew ujrzał gniazdo tak wielkie, jakiego dotąd jeszcze nie spotkał.
Gniazdo okazało się domem orła, który rozpostarł swoje skrzydła na tle czerwonego nieba. W tym momencie Lech przypomniał sobie historię Romulusa i uznał, że zbudowanie osady w tym miejscu zdobędzie przychylność bogów. Dlatego też osiadł w tym miejscu i zbudował miasto, które nazwał Gnieznem.

Właśnie w ten sposób zaczęła się legenda powstania polskiego państwa i naszego godła.

PONIŻEJ ZNAJDUJE SIĘ FILMIK INSTRUKTAŻOWY PRACY PLASTYCZNEJ, KTÓRĄ DZIEWCZYNKI UCZĘSZCZAJĄCE AKTUALNIE DO ŚWIETLICY JUŻ ZROBIŁY😉 

 https://liblink.pl/C4mnZe15xJ








POZDRAWIAMY SERDECZNIE !






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ROZWIĄZANA KRZYŻÓWKA NADESŁANA PRZEZ IGĘ BRACHMAN ORAZ JEJ BRATA TYMONA. SERDECZNIE DZIĘKUJEMY!

P I E C Z Y W O 1. Podstawa takich posiłków jak śniadanie czy kolacja, należy do produktów zbożowych. P I R A M I D A 2. Graficzne przedstawienie zasad zdrowego żywienia, u jej podstawy są produkty, które powinno się spożywać najczęściej. R U C H 3. Nie można o nim zapominać, trzeba mu poświęcić co najmniej godzinę dziennie. W O D A 4. Powinno się jej wypijać około 6 szklanek dziennie. W A R Z Y W A 5. Należą do tego samego piętra piramidy co owoce. M L E K O 6. Dobre źródło wapnia, dlatego warto je pić np. na śniadanie. J A J K O 7. Bogate źródło białka, w sam raz...

POLSKA - ŚWIĘTA MAJOWE! KARTY PRACY - KODOWANIE...

Krajobrazy

Podczas ostatnich zajęć świetlicowych dzieci miały okazję poznać różne rodzaje krajobrazu. Zajęcia rozpoczęły się od krótkiej prezentacji, w trakcie której omówiono podstawowe typy krajobrazu, takie jak górski, niziny, wyżyny oraz morski. Dzieci dowiedziały się, czym charakteryzują się poszczególne krajobrazy. Następnie, w ramach części praktycznej, dzieci miały okazję stworzyć swoje własne krajobrazy - rysowały scenerie górskie, nadmorskie plaże, lasy i malownicze niziny. Dzięki temu mogły lepiej zrozumieć, jak różnorodny i piękny jest świat przyrody.